Діти

Малюють діти: «не варто шукати депресію і тривогу в сосисці!»

Чи можна на дитячих малюнках розглядати проблеми, які турбують дитину? Як це правильно робити? «Литтлван» поговорив про це з психологом Юлією Пас.

Правила роботи з дитячими малюнками

Хочете отримати адекватну діагностику стану дитини через його малюнки? Важливо, щоб це робив психолог. Звичайно, батьки і самі можуть дивитися на малюнки і міркувати, що дитина відчуває зараз, у чому його складності? Але це не повинно бути однозначною діагностикою, а лише ще однією опцією батька на шляху до щастя дитини і щастю родини. Можливо, у вас виникнуть гіпотези, що б міг означати той чи інший малюнок – не поспішайте робити однозначний висновок. Проаналізуйте ситуацію, попросіть дитину продовжити малювати на наступний день. Але якщо ситуація однозначно гостра, варто звернутися до психолога. Він зможе не просто висунути гіпотезу, але і розглянути малюнок в аспекті «довгої історії» дитини: не сьогоднішнього вечора, а тривалого часу.

Аналізуємо малюнки дитини: інструкція

  • Хочете проаналізувати малюнок дитини? Ви можете подивитися особливості нинішніх малюнків, які опинилися у вашому доступі: вдома діти малюють на вільну тему, і пропозиція «А намалюй-но мені, як ми влітку їздили в Крим», виглядають для дитини не зовсім коректно. Інша справа, якщо ви з дитиною прийдете до психолога з тим, щоб проаналізувати малюнки, – спеціаліста дитина сприйме зовсім інакше, ніж маму, і буде готовий зіграти за його правилами. Психолог дасть дитині певну установку, інструкцію. Наприклад, «Намалюй сім’ю», або «Намалюй сім’ю, яка готується до Нового року».
  • Кольори та їх поєднання мають значення, а тому малюнок повинен бути кольоровою. Запропонуйте дитині певний набір олівців. Їх буде не надто багато – 6-7 штук, щоб не було спокуси «помалювати ще ось цим красивим кольором і спробувати ось цей». І вони будуть абсолютно «звичайні», щоб дитина могла, не відволікаючись на олівці, зосередитися на зображенні.
  • Важливо, із чого дитина починає свій малюнок. Якщо він малює сім’ю, то послідовність появи героїв позначає, як він сприймає статус кожного члена сім’ї, в яких відносинах вони перебувають один з одним.
  • Пориньте у контекст. Малюнок, де явно відчувається агресія, може бути зовсім не ознакою проблеми, драми або інших складнощів. А що тоді?

Такий малюнок може бути продовженням конкретної ситуації, яку дитина відіграє тут і зараз. Наприклад, ви сказали, що не подаруйте самоскид.

Може, у дитини поганий настрій? Він не виспався або засмутився, що на вулиці дощ і не пішли гуляти?

Дитина реагує на чиюсь поведінку. Наприклад, хлопчик на майданчику не дав пограти з його лопаткою.

  • Постарайтеся відрізнити виражену, довгограючу агресію, яку треба пропрацювати, від сьогочасної злості і від не-агресії. Проаналізуйте натиск і жирність лінії (навіть війну діти можуть намалювати так, що зрозуміло – агресією там і не пахне! ), поєднання кольорів. Хтось подивиться на малюнок, де у людини багато зубів або зуби гіпертрофовані, і вирішить, що дитина зараз злиться. Але потрібно обов’язково зануритися в контекст – і, можливо, ви згадаєте, що дитина недавно був у стоматолога і зараз створює картини за гарячими слідами своїх вражень.

Тлумачення малюнків

Припустимо, дитина весь час малює війну. Якщо він при цьому цікавиться військовою історією, ходить на заняття в військові музеї, дивиться відповідні фільми, то тема війни для нього природна. Він просто малює війну.

Якщо хлопчик ходить в дитячий сад, то тема війни для нього – лише соціальна історія: всі хлопчаки в садку малюють війну.

Втім, навіть хлопчики, не цікавляться військовою історією і не ходять в садок, можуть малювати війну нон-стопом: вони грають у війнушку у дворі і переносять свої ігри на папір.

У цей момент мами дівчаток задумалися: а що, якщо війну малює донька? Ніхто не стане ставити «діагноз за юзерпику» – для конкретної відповіді на питання треба дивитися на дитину і його стан. Але і тут гіпотез може бути кілька. Можливо, дівчинка в дитячому саду сидить за одним столиком з рисующим війну хлопчиком і хоче йому сподобатися, тому копіює тему його малюнків. Може бути, у неї є умовна заздрість до хлопчика, і його соціальна роль здається їй більш привабливою. І вона веде себе відповідно з цією роллю. Може, це та дівчина, яка дружить з хлопчаками з пелюшок, і зараз вона грає з ними у війну або козаки-розбійники, а вдома, як вони, малює війну. Може, вона розчарувалася в суспільстві дівчаток і зараз хоче приєднатися до компанії хлопчиків. А розділяти їх інтереси через малюнки здається їй правильним способом отримати бажане.

Інша справа, якщо дитина ніколи не малював війну, і його малюнки не є реакцією на зовнішні враження останніх днів – фільми і книги. Можливо, в цьому випадку варто задуматися про те, що він став сприймати сім’ю як поле битви. Або своє перебування в дитячому саду прирівнює до військового стану. Або прямо зараз відчуває агресію до кого-небудь або чого-небудь, і висловлює її через малюнок.

А чи був хлопчик?

Дитина малює сім’ю і при цьому «забуває» якогось її члена. Наприклад, молодшого брата. Ймовірно, в цьому є проблема, навіть якщо зовні у відносинах вона не виражена. Дитина ревнує, засмучується, з ностальгією згадує ті часи, коли брата не було, і хоче, щоб той зовсім не існував. Тут варто допомогти йому прожити поява дитини в сім’ї.

Якщо на картинці не вистачає одного з батьків, це теж тривожна ознака. Варто обговорити з дитиною, чому це сталося. У моїй практиці був випадок, коли дитина на це питання відповів: «Мама пішла в магазин». У тій ситуації це було проявом бажання дитини залишитися, нарешті, наодинці з татом – мамине увагу, спрямоване на нього, було більше, ніж він був готовий прийняти.

Сам по собі

Один з членів сім’ї на малюнку очевидно ізольований від решти? Можливо, це ситуативна зображення. Але є привід подивитися на нього ближче – може бути, у дитини немає з цим членом сім’ї емоційного зв’язку? А якщо він зображає себе окремо від інших, можливо, сам відчуває себе в ізоляції і віддалі?

Акценти

Акцентовані на малюнку моменти (наприклад, геніталії) говорять про інтерес дитини до даного питання на сьогоднішньому етапі.

Розмір (колір) має значення!

Має значення і розмір фігур людей на малюнку, і їх співвідношення відносно один одного. Припустимо, тато намальований маленьким, а мама величезною – можна припустити, що мама для дитини значуща, а тато бере зовсім небагато участі у вихованні. Якісь фігури очевидно більше за розміром, ніж сама дитина? Напевно, він переживає, що йому щось загрожує. Зверніть увагу, якого кольору дитина зобразив кожного члена сім’ї – якщо себе і тата намалював одним кольором, швидше за все, він ідентифікує себе з ним.

Четвертий зайвий

Іноді на малюнках сім’ї з’являються зайві фігури. Одна справа, якщо дитина малює собаку або кішку. Така історія, з одного боку, може бути про мрію, а з іншого – про брак дружньої участі або про бажання мати поруч когось теплого і затишного, з ким можна було розділити свої хвилювання або тривоги. Але якщо на малюнку з’являються друзі, знайомі, сусіди – це знак того, що в сім’ї не все благополучно, відносини в ній збудовані так, що дитині їх недостатньо, і є потреба в кому, хто готовий давати тепло, свій час і участь.

Травма, біль втрати

Дитина пережив травму або втрату – розлучення батьків, смерть родича? Він може виділяти члена сім’ї, з якими він розлучився, в малюнку. Я пам’ятаю картинку дівчинки, яка намалювала себе, тата й сестру дуже ескізно, але зате весь центр зображення займала неймовірно красива жінка – виявилося, півроку тому в неї померла мама, і всі думки її були про це. У цьому випадку, звичайно, потрібна допомога психолога в роботі з травмою.

Буває, що батьки стоять на порозі розлучення, і дитина все відчуває. Або вони вже розлучилися. І тоді на малюнку присутні обоє батьків, але по їх зображенням можна здогадатися, що дитині складно: вони виглядають інакше, ніж у мирні часи.

Тато пішов в іншу сім’ю? Дитині може бути важко це прийняти, зрозуміти, пробачити: і ось на малюнку тато перетворюється в зловісну фігуру. Також один з батьків може змінювати свій вигляд, якщо дитина прямо зараз перебуває з ним у сварці або на щось дуже ображений.

Деталізація

Часто батьки переживають, якщо на малюнку, що зображує людей, у людей чогось не дістає. Вух, пальців на руках, рота, носа. Зрозуміло, що можна трактувати так: «Ні вух – значить, людина не хоче когось або щось чути». Але тут не все лінійно – потрібно віддавати звіт, якого віку художник. В ідеальному варіанті (особливо якщо вік дитини наближається до 7 років) у людини повинна бути промальована шия і дрібні деталі тіла – брови, пальці, очі, рот, ніс, вуха. Це один з тестів на те, як дитина готова до школи. А якщо у дитини 3 років на малюнку, де зображений тато, ні вух або рота – це не про те, що тато його не чує і не говорить з ним. Це просто нездатність дитини на даному етапі до достатньої деталізації.

Нехай він у зв’язці в одній з тобою

Як складаються відносини членів сім’ї, легко зрозуміти завдяки тому, наскільки на малюнку люди пов’язані або не пов’язані спільною діяльністю. Якщо хтось зайнятий чимось іншим (мама з дітьми на малюнку гуляє в лісі, а тато в куточку аркуша грає в комп’ютер), є сенс задуматися про це.

Якщо дитина малює себе десь під столом, то можна подумати, від чого він себе захищає, від чого хоче сховатися, чому шукає притулок? Або, може бути, він покараний, відчуває себе винуватим, відчуває аутоагресію?

Вранці гроші, ввечері стільці

Буває, що складнощі у психологічному стані дитини виявляються не наявністю малюнка, а його відсутністю. Дитину просять намалювати щось, але лист як і раніше порожній. Якщо це не ситуативний момент, не образа дитини і не його настрій, якщо це часта для нього історія, психолог визначить, у чому може бути проблема. Можливо, тривога з якого-небудь приводу перевищує його бажання намалювати малюнок, навіть більше – робить це неможливим.

Може бути, у дитини поганий контакт з одним із батьків і він не хоче виконувати те, про що його просять.

А може, у нього є аутичні прояви, і, помітивши їх, психолог підкаже, що необхідно звернутися до невролога та дитячого психіатра.

Існує схожа ситуація: ви просите намалювати людини, а дитина малює щось незрозуміле – квадратик, черв’ячка, блискавку. Це може бути або просто відсутність контакту: «Я не буду вам нічого малювати, бо я не хочу», або травматичні переживання, почуття знедоленості.

Ламані лінії

На малюнку багато ламаних гострих ліній? Питання, куди і на кого вони спрямовані. Але в будь-якому випадку вони говорять про тривогу або агресії. Якщо при цьому лінії темні, вони можуть розповісти про депресивному стані дитини.

Толкуем сновидіння

Часто кажуть, що тлумачення малюнків – схоже тлумачення сновидінь. В цьому є сенс.

  • Квіти, метелики – символи спокою і безтурботності.
  • Стріли означають загрозу, агресію, відчуття небезпеки.
  • Лід, дощ можуть бути показником зневіри, болю, переживань за здоров’я близьких людей, особливо якщо вони повторюються з малюнка в малюнок.

Важливо! Варто пам’ятати, що з 5-6 років діти починають відкривати для себе тему смерті, і переробити її їм дуже складно. В цей момент може помінятися тональність малюнків. Дощі і хмари у цей момент з’являються на дитячих малюнках як певний спосіб пережити складні і не дуже зрозумілі речі для себе.

Чи варто шукати депресію в сосисці?

Батьки щасливі, дитина малює, частина малюнків, якщо не занурюватися в контекст сімейного щастя, можна трактувати як-то не так? Не варто цього робити. Мені здається, що батьки починають звертати увагу на малюнки дітей, коли у них є для цього передумови. Коли проблеми і складності дитини стають помітні в цілому в житті, а не тільки в його картинках.

Виявляйте радість від малюнків своїх дітей, говоріть з ними про них, дивуйтеся! І не переживайте, якщо дитина хотів намалювати чоловічка, а у нього вийшла сосиска на ніжках. Він дивиться на неї і каже, що тут він йде в дитячий сад? Відмінно! Не варто шукати депресію і тривогу в сосисці! Будьте щасливі і разом з дитиною пририсуйте сосисці голову з вухами і волоссям. І не забудьте про руки!

P. S. Аналіз малюнка

Ярослава, 3,5 роки, дочка Іри Форд. На момент створення малюнка мама дівчинки була вагітна, але коментатори про це не знають.

  • Юлія Пас: «Дівчинка забула намалювати собі і батькам руки, але при цьому пупки у всіх трьох займають більшу частину тулуба. Зрозуміло, що цього дитину цікавить питання появи дітей, дітонародження. По малюнку очевидно, що у жінки дуже багато емоцій. І виникає питання, що саме вона говорить. Може бути, це мовна агресія – мама робить дитині багато зауважень, і дівчинка акцентує увагу глядача на цьому. А може, це розділена комунікація, розділені взаємини – у дитини контакт відбувається тільки з мамою, а тато, така мовчазна фігура, просто стоїть в стороні».
  • Ольга Климова, психолог: «Малюнок дуже цікавий, про що говорить. У дитини є розуміння сім’ї, є душевна теплота – вона її відчуває всередині, в животі. Ця теплота всіх об’єднує. Але дитині не вистачає емоцій, обіймів. Дівчинка дуже ласкава, їй важливо проявляти себе через тіло. А мама багато говорить. І всі такі уважні, контролюючі, стримані, самі по собі. А брак волосся, вух і рук говорить лише про розвиток інтелекту на даний момент».
  • Олена Лосєва, психолог, журналіст: «Якщо психолог бачить дуже стурбованого глибокими смислами батька, то для розрядки ситуації він може сказати щодо цього малюнка: «У вашому домі у вік комп’ютеризації є ручка. Незважаючи на відсутність школярів, присутні зошити в клітку. Дитина малює. Малює не аби що, а свою сім’ю. Вердикт: Сім’я характеризується позитивно! ».
  • Поліна Глазомицкая, домогосподарка: «Я б сказала, що дівчинка вважає себе головною, хоче бути лідером і вести батьків за собою. І не припускає, що може бути інший варіант! ».
  • Наталія Гаврилюк, коуч, ведуча трансформаційних ігор: «Тато думає, що він розумний, мама думає, що вона красива, а дівчинка думає, що вона, мама і тато – одна сім’я! «У нас класні пупки! » – думає вона».